torsdag 25 februari 2010

Från en bild till en annan....

Äntligen har jag kommit igång på kursen igen! Igår satt jag och bildbehandlade en bild till svart-vitt. Lektionen var en repris för mig, lektionen om svart-vitt var en av höjdpunkterna före jul, sen tog jag jullov och insåg att jag glömt en del.

Idag vara det ansikts-retusch. Och samtidigt som lektionen var så letade jag upp en bild från gömmorna som hade ungefär samma grund som lektionsfotot. En dotter, vacker som få, inte ska hon väl behöva retuscheras. Men när man retuscherar i form av framhäver och tar fram ljus (ögon, mun), då är det i alla fall inte att ta bort sånt man ogillar. På lektionen togs busiga hårstrån bort, dottern har sina kvar :-)

Visst längtar man till sommaren när sommarbilderna tittar fram ur gömmorna!



Det som är gjort i bildbehandlingen är:
- mörka bakgrunden
- ljusa ner porträttet
- ljusa ner under ögonen
- minska den röda tonen i ansiktet
- ljusa ner och ta bort rött ur ögonvitor
- ljusa ner och öka kontrast i iris (egentligen skulle man även förstärka färg, men jag fick inte ihop det på ett överensstämmande-med-verkligheten-sätt).
- öka kontrasten i bilden.

Kul när man ser skillnaden på sina foton!

Foton som visas på denna sida får ej användas utan fotografens tillstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar