fredag 4 mars 2011

Panorering

Den första konkreta uppgiften på kursen är att ta panoreringsfoto, inte för att lämna in för godkänt men en uppmaning att ge sig ut och prova. För mig innebär detta två nyheter i mitt fotograferande.
- En ny teknik, det man gör är alltså att man fångar ett motiv i röresle, följer motivet så att det blir skarpt men bakgrunden suddig, således får man lite "fartkänsla" i motivet. Läraren säger att en bild på 100 kan bli riktigt bra, så man får ha tålamod.
- Att börja fotografera för mig okända människor som inte räknar med att bli fotograferade just i stunden. Detta känns väldigt ovant och lite olustigt, att inte be om "tillstånd". Jag antar att det är en vanesak.

Idag på picknicken hoppades jag på lite cyklister som jag kunde träna på, men det dök bara upp en. Så detta är min första riktiga panoreringsbild på en okänd person. En annan dag ska jag ut och träna mer, och kanske prova på bilar.


1/60, F/29, ISO 640
Foton som visas på denna sida får ej användas utan fotografens tillstånd.

2 kommentarer:

  1. Det blev ju jättebra! Dom bilderna jag tog ser inte kloka ut. Fast jag inser nu att jag kanske skulle haft lite kortare slutartid :-)

    SvaraRadera
  2. Åh tack. Jag har kikat ganska mycket i forumet, och checkat hur andra gjort. Jag ser att jag har mycket att lära. Jag har ofta fotat i 1/125 som standard, 1/60 är nytt för mig att börja använda.

    SvaraRadera